Devlet tiyatroları 2017-18 sezonu, perdelerini 1 Ekim de açtı. Açılan sezonla birlikte birçok yeni oyun da sahnelenmeye başlandı. İhanet de bunlardan biri.
Yazar Nahid Sırrı Örik’in 90 yıl önce yazdığı ‘’İhanet’’ adlı oyun, Ankara Devlet Tiyatrosu tarafından ilk kez sahneye uyarlanarak 17 Ekim 2017 de prömiyerini yaptı.
İlk izlenim:
Gayri Resmi Hürrem’de de olduğu gibi temsilden önce seyirciyi oyunun havasına katan yönetmen Özen Yula; Bu sefer Leblebici Horhora Ağa, hatıra köşesi, Muhsin Ertuğrul haberleriyle daha oyun başlamadan bizi 1930‘lu yılların Ankara’sına götürüyor. Bu yüzden temsilden 30 dakika kadar önce fuaye alanında olmanızı şiddetle tavsiye ederim.
İhanet:
Oyunumuz iki perde ve yaklaşık 2 saat 20 dakika uzunluğunda.
Sacide ve Macide iki kız kardeştir. Celal Sacide’ye aşıktır ve ikisi nişanlıdırlar. Celal bir bankada memur olduğu için sürekli çalışmaktadır. Son zamanlarda terfi edip bankanın İstanbul şubesine gönderilir. Sacide Celal’in yokluğunda milyoner ve bir hayli yaşlı olan Halim Bey’le sık sık vakit geçirir. Davetlere, balolara katılır. Bunu duyan Celal soluğu Sacide’nin yanında alır. Sacide ilk başta konuyu değiştirmeye çalışsa da Celal (gerek duyduğu gerekse kendi çıkarımlarıyla) Sacide hakkında düşündüklerini anlatır.
Sacide de bunun üzerine önce güvenden bahsetse de Halim Bey’e ilgi duyduğunu itiraf eder ve böylece nişanı atar. Daha fazla ipucu vermeden burada bıraksam daha iyi olacak gibi. Oyunun geri kalanı artık ilgilisine diyelim.
Peki, ihanet bunun neresinde? Evet, ortada bir ihanet var. Bırakalım da bunu bize onlar anlatsınlar.
Genel olarak:
1.Oyun genel olarak akıcıydı. Işık ve kostüm tasarımı bence iyiydi. Oyuncular başarılı ve sıcak bir oyun sergilediler. Oyundan önce ve oyun arası atmosfer gerçekten güzeldi. Bu sezon izlediğim en iyi oyun diyemem ama bence bu oyun izlenir ve bu iki saat de 1930’lu yılların Ankara’sına gidilir derim.
Prömiyeri Küçük Tiyatro’da sahnelenen ‘ihanet’ önümüzdeki günlerde Şinasi Sahnesi’nde temsiline devam edecek.
Son olarak Özen Yula’nın cümleleriyle ifade etmek gerekirse: Klasik yazılmış ancak çok derinlikli bir eser olan ‘ihanet’ daha modern ve çağdaş bir yorumla sahneye taşınmış.
Oyunda kahve muhabbeti geçmese de Müzeyyen Senar’dan Kimseye Etmem Şikayet dinledikten sonra insanın şöyle sakin bir yerde köpüklü bir Türk Kahvesi içesi geliyor. Ayrıca, Müzeyyen Senar’ı canlandıran Duygu Biçer söylediği şarkılarla oldukça beğeni topladı.
OYUN EKİBİ:
DEKOR TASARIMI
HAKAN DÜNDAR
KOSTÜM TASARIMI
ÖZGE AKARSU
IŞIK TASARIMI
OSMAN UZGÖREN
KOREOGRAFİ
BANU DEMİR
YÖNETMEN YARDIMCISI
İCLAL KARADUMAN
ÜSLUP ÇALIŞTIRICISI
HÜLYA AYDOĞDU
ASİSTAN
CEM SEL
SAHNE AMİRİ
M.MURAT TANGAL
KONDÜVİT
SİNAN GÜNEŞ
IŞIK KUMANDA
ARİF ÜNVER
SUFLÖZ
F.HALE ÖZKAN
DEKOR SORUMLUSU
NAFIZ HATAŞ
AKSESUAR SORUMLUSU
SİNAN DEVİR
KADIN TERZİ
NERİMAN ŞATIR
ERKEK TERZİ
MURAT DOĞAN
MAKYAJ
RÜVEYDA ERDEM KOCAKAYA
PERUKA
ŞEVKİ YARDIMCI
SİNEVİZYON SORUMLUSU
AYBERK SEDEF
OYUNCULAR
MEHMET AKAY
SERPİL GÜL
BAŞAK VURAL
NUR SERENGÜL
ŞİVAN BİNİCİ
LEVENT ÇELMEN
KIVANÇ DEĞİRMENCİ
SELVER KINIK ONURLU
DİDEM RUHİ
ERKAN ERKOÇ
MERVE NUR TÜRKAN
FATMA NUR İSMAİLÇEBİ
CEM SEL
DUYGU BİÇER
VOLKAN ÖZMAN
OZAN ARABACI
ULAŞ KARADAĞ
EYLÜL AYKUT
MÜZİSYENLER
UD: CANKAT ESER
KEMAN: MUSTAFA ÖNDER ATAKANLI
YAYLI TAMBUR: BEKİR GÜVEN
RİTİM SAZ: ADEM ATUK
RADYODAKİ SESLER
DENİZ ALVER ÇAMLIDAĞ
CEBRAİL ESEN
*Sık kullanılan tiyatro terimleri ve anlamları:
Sahne: Oyunların oynandığı, olayların geçtiği yer.
Piyes: Tiyatro eseri.
Perde: Bir sahne eserinin, olayların gelişimine göre ayrıldığı bölümler.
Dekor: Sahnenin, oyunun konusuna göre hazırlanmasında kullanılan eşyalar.
Oyuncu: Karakteri canlandıran sanatçı.
Rol: Oyuncuların sahnede sahip oldukları görev.
Aktör: Erkek oyuncu.
Aktrist: Kadın oyuncu.
Kostüm: Tiyatro oyuncularının, rollerine uygun olarak giymiş olduğu kıyafetler.
Rejisör: Oyunu sahneye koyan, oyuncular arasında rol dağılımı yapan yönetmen.
Reji: Bir oyunu sahneye koyma işi.
Replik: Oyunda, konuşanların birbirine söylediği sözlerin her biri.
Suflör: Oyunculara, rollerinde unuttukları sözleri izleyiciye duyurmadan söyleyip hatırlatan kişi.
Kulis: Oyuncuların hazırlıklarını yaptığı ve sahneye çıkmak için beklediği sahne arkası.
Mimik: Oyuncuların, duygu ve düşüncelerini yüz hareketleriyle anlatması.
Jest: Oyuncuların duygu ve düşüncelerini el, kol hareketleriyle anlatması.
Diyalog: İki oyuncu arasında geçen konuşma.
Prömiyer: Oyunun, seyirci ile buluştuğu ilk gösterimi
Tirat: Oyuncuların bir defada yaptığı uzun konuşma.
Üç Birlik Kuralı: Tragedyada uyulması gerekli üç temel kural. Bu kurallar:
- Zaman birliği (olayın en çok 24 saat içinde geçmesi)2. Yer birliği (olayın aynı yerde geçmesi),
- Olay birliği (eserin bir tek ana olay çevresinde gelişmesi).
Not: Ayrıca daha önce bir oyunu yorumlamadığım ve tiyatro terimlerine tam olarak hakim olmadığım için eksik ve hatalarımı hoş görmenizi diliyorum. Umarım faydalı olmuştur. Ayrıca eksik gördüğünüz kısımları ya da oyun hakkında başka fikirlerinizi ve bakış açılarınızı yoruma yazarsanız çok memnun olurum.
Tiyatro kardeşliktir. 🙂
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=pPYmJoCMhCw]
Kaynakça:
Gerçekten akıcı bir tiyatro oyunuyudu. Ayrıca yazınıza puanlama eklemeniz de çok hoş olmuş. Diğer tiyatrolar için de yazılarınızı bekliyoruz 🙂
Puanlama yaparken çok ama çok zorlansam da gerçekten göze hitap ediyor. Birçok eksiğim olsa da sürekli üzerine bir şeyler katmaya çalışarak naçizane yorumlamaya çalışıyorum. İçten, samimi yorumunuz için teşekkür ederim. 😀
Hoşuma giden bir oyunculuk izledim. Köpüklü türk kahvesi konusunda hemfikiriz yazar bey. Kimseye etmem şikayet, ağlarım ben halime…
Titrerim mücrim gibi baktıkça istikbalime… Tekrar kulağıma çalınmış gibi. Tekrar, arkadaşlarımla beraber Türk Kahvesi içme isteği. Türk Kahvesi kokan yorumunuz için teşekkürler…
Arkadaslar bana bunu tam ozetini yazarmisiniz performans odevi yapicamda lutfen acil lazim simdiden tesekkurler