küçük burjuva düğünü eleştiri
küçük burjuva düğünü eleştiri

Küçük Burjuva Düğünü Oyun İncelemesi – Ankara Devlet Tiyatrosu

22 Ekim 2019’da Ankara Devlet Tiyatrosu tarafından prömiyeri yapılan Küçük Burjuva Düğünü; Şinasi Sahnesi’ nde seyirciyle buluştu.

Yazan Bertolt Brecht

Çeviren Yılmaz Onay

Rejisör Cem Emüler

Küçük Burjuva Düğünü’nün, -22 Ekim’de- seyirciyle buluşan ilk gösterimini izledim. Oyunumuz tek perde ve yaklaşık 1 saat 28 dakika uzunluğunda.

Ankara Devlet Tiyatrosu, son zamanlarda çok güzel oyunlarla sezon açıyor. Kostüm, dekor, ışık tasarımında çok başarılı çalışmalar var. Küçük Burjuva Düğünü de bu oyunlardan birisi. Ancak benim değinmek istediğim dekor, kostüm, ışık yahut koreografi değil. Küçük Burjuva Düğünü hakkında bahsetmek istediğim, verdiği mesaj.
Ne yazık ki Ankara Devlet Tiyatrosu’nda eski oyunların tadı yok. Bu ifadeden kastım: Her şey mükemmele yakın yapılırken, atlanmaması gereken en önemli şeyin atlanması. Oyunların seyirciye anlatmak istediği bir dertlerinin olmaması. Küçük Burjuva Düğünü ise anlatmak istediği bir derdinin olması nedeniyle bence çok başarılı bir oyun. İnsanlık tarihi boyunca hep var olan ve olacak bir sorundan bahsediliyor.

“Brecht’in gençlik yıllarında yazdığı bu oyun, bir küçük burjuva ailesinin düğün yemeğindeki olaylar üzerine kurgulanmıştır. Gece ve yemek ilerledikçe, ilişkiler açığa çıkıp değiştikçe, Brecht’in tüm oyunlarında kaleme aldığı burjuva sınıfı eleştirisini, bu oyunda da çok net görürüz. İnsan ilişkilerindeki parçalanmanın yansımaları bu yemek boyunca açığa çıkacaktır.”

Küçük Burjuva Düğünü, adından da anlaşılacağı üzere toplumsal bir sorunu ele alıyor. İstedikleri hayatı yaşayamayan ama bir yandan da yaşıyormuşçasına rol yapan insanların hikayesini anlatıyor. ‘Bakın nasıl da mutluyuz’ diyebilmek için yapılan bir düğün. ‘Yok aslında o kadar da mutlu değilsiniz.’ diyebilmek için düğüne iştirak eden sözde aile dostları. İşte bu devinimin  yarattığı hengameyle yavaş yavaş yıkılan bir ev.

Oyunculuk: Oyunculuklar bence muazzamdı. Oyun için özelikle, oyuncu seçiminin hayli başarılı olduğunu söyleyebilirim. Bununla birlikte yerinde ve dozunda oyunculukla metnin iyileştirildiğini söylemekte fayda var. Bu nedenle tüm oyuncuları canı gönülden kutlarım. Alkışları bol olsun.

Dekor ve kostüm tasarımı: Dekoru beğendim. Farklı bir hava katmış oyuna. Oyunun vermek istediği mesajla uyumlu bir dekor tercih edilmiş. Ancak bir şeyler daha yapılabilirdi dedim kendi kendime. Şöyle ki: Oyunda tercih edilen arka plan, kullanılan renkli ışıklarla farklı atmosferler yaratılmaya elverişli bir arka plan. Oyunda bazı yerlerde bu şekilde kullanıldı. Bence oyunun seyirciyi daha çok bağlaması için o arka plan, farklı renklerle farklı duyguları anlatmak amacıyla daha etkin kullanılabilirdi.
Kostüm tasarımını da beğendim. Emeği geçenlerin ellerine sağlık.

Koreografi: Oyunun genel olarak düzenini beğendim. Seyirciyi, verilmek istenen mesajdan uzaklaştırmamak amacıyla (sanıyorum) dans öğeleri arka planda tutulmuş.

Müzik: Bence müzikler de gayet başarılıydı. Bazı kısımlardaki geçiş sesleri çok daha farklı da olabilirdi. Ama bu hali de güzeldi. Emeği geçenlerin ellerine sağlık.

Dekor Tasarımı Ali Cem Köroğlu
Kostüm Tasarımı Sevgi Türkay
Işık Tasarımı Osman Uzgören
Müzik Turgay Erdener
Koreografi Deniz Alp
Asistanlar Koray Alper, Selin Kahraman

Sahne Amiri Murat Atılgan
Kondüvit Bayram Uçar
Işık Kumanda Onur Üner
Suflöz Esin Eberliköse,
Seyhan Özdemir
Dekor Sorumlusu Ferruh Tezsüren
Aksesuar Sorumlusu Nafiz Hataş
Kadın Terzi Neriman Şatır
Erkek Terzi Ömer Çelik
Perukacı Eyüp Kaleli

OYUNCULAR:

Gelinin Babası Mehmet Akay
Damadın Annesi Serpil Gül
Gelin Nur Yazar
Damat Özgür Öztürk
Kadın Elvan Eker
Kadının Kocası Eray Eserol
Gelinin Kızkardeşi Cemre Burcu Karabulut
Genç Efe Çetinel
Arkadaş Hüseyin Varol

Kaynak:

http://www.devtiyatro.gov.tr/DevletTiyatro/genelprogramlar/1

Not: Oyunlarda yaptığım eleştiriler akademik anlamda çözümlemeler içermemekle birlikte, herhangi bir tiyatro tutkunu gibi pratik eleştiri niteliğindedir. Bu nedenle ele alınan konular yüzeysel cümlelerle ve çözümlemelerle değerlendirilmektedir. Kısacası basit tiyatro anlayışıyla herkesin anlayabileceği basit analizler yapıyorum. Bu anlamda akademik açıdan eksiklerim olursa mazur görülmesini canı gönülden isterim. Amacım insanı anlatan tiyatro sevgisini aşılamak. Elimden geldiğince…

Umarım faydalı olmuştur. Ayrıca eksik gördüğünüz kısımları ya da oyun hakkında başka fikirlerinizi ve bakış açılarınızı yoruma yazarsanız çok memnun olurum.

Tiyatro kardeşliktir. 🙂

Gezmeye, okumaya, güzel bir tiyatro izlemeye aşığım. Gecenin bir yarısı eve giderken, sessizce yanınızdan geçebilirim. Sizinle aynı oyunda, yan yana aynı repliğe gülebiliriz. Evet, o gün bunun farkına varamayabiliriz. Ama belki bir gün, bir anıda, bir yazıda rastlaşırız sizinle. Kim bilir?

Bir cevap yazın

Your email address will not be published.

Blog Kategorisinde Son Yazılar

Gecikmiş Bir Mektup

Size bu mektubu düşlerken kalbimizi titreten gelecekten yazıyorum. Hava karardıktan sonra mumları